Turbosprężarki są jednym z najbardziej skomplikowanych elementów samochodu. Wiele tajemnic otacza turbosprężarkę. Dla większości ludzi jest to trochę "mechaniczny potwór" - nawet ci, którzy rzeczywiście posiadają silnik z turbosprężarką. I to jest trochę zaskakujące; w końcu turbosprężarki to całkiem zgrabne urządzenia. Robią zupełnie fajne rzeczy z silnikiem - mianowicie, zapewniają większą moc wyjściową dla lepszych ogólnych wrażeń z jazdy.
Turbosprężarki są naszą pasją tutaj w BuyAutoParts.com. Nasze turbosprężarki klasy OEM dopasowują się i integrują doskonale z tymi samochodami, które mają już fabrycznie zainstalowaną turbosprężarkę. Dla nas, nie powinno być żadnych "nieznanych obszarów" z turbosprężarką. I tak jak starożytni nawigatorzy tworzyli mapy, aby zdobyć wiedzę o nowo odkrytych regionach, my postanowiliśmy zagłębić się w schemat turbosprężarki, ze szczegółowymi wyjaśnieniami dotyczącymi każdej części turbosprężarki.
Turbina
To jest prawdziwa siła napędowa turbosprężarki. To mięso i ziemniaki całego przedsięwzięcia. Bez turbiny, turbosprężarka byłaby po prostu bezużytecznym kawałkiem metalu na szczycie silnika. Ale co ona właściwie robi? W skrócie, turbina pobiera ciepło i ciśnienie generowane przez silnik i zamienia tę energię w ruch wirowy, okrężny. Podobnie jak turbina w elektrowni (ale znacznie mniejsza), turbina turbosprężarki wykorzystuje siłę obrotową do napędzania koła kompresora (więcej o tym później), co jest niezbędne do dostarczenia większej ilości powietrza do silnika. Pamiętaj, że podstawową funkcją turbosprężarki jest to, że większa ilość zasysanego powietrza równa się większej mocy. Turbina sprawia, że wszystko (dosłownie) kręci się we właściwym kierunku.
Obudowa turbiny
Ten element jest dość oczywisty, ale jest w nim więcej prawdy niż myślisz. Obudowa turbiny nie jest tylko barierą, która oddziela turbinę od innych części turbosprężarki; jej zadaniem jest zbieranie gazów spalinowych z silnika i pompowanie ich w kierunku turbiny. Obudowa turbiny jest więc "brudna", aby zapewnić jej mieszkańcowi, turbinie, wystarczającą ilość energii do odpowiedniego obrotu.
Wlot i wylot oleju
Jak sugeruje ich nazwa, te porty pozwalają na przepływ oleju do i z turbiny. Jako element o wysokiej temperaturze i ciśnieniu, turbosprężarka wymaga czystego oleju, aby pomóc w poruszaniu się i smarowaniu wału turbiny i innych ruchomych części.
Obudowa środkowa
Środkowy obszar turbosprężarki, ta część oferuje ochronę i wsparcie dla obracającego się koła kompresora i wałów turbiny, odpowiednio. W większości turbosprężarek, obudowa środkowa zazwyczaj posiada wlot i wylot oleju.
Płyta tylna
Biorąc pod uwagę ogromne ciśnienie i ruch wirowy w turbosprężarce, istnieją pewne części, które mają za zadanie zapewnić wsparcie strukturalne. Podobnie jak obudowa środkowa i obudowa turbiny, płyta tylna zapewnia dodatkową wytrzymałość i sztywność całej turbosprężarki. Jest to nieoszacowany bohater w procesie turbodoładowania, ale bez tej części, turbosprężarka mogłaby się chwiać. Tylna płyta zapewnia również dodatkową powierzchnię aerodynamiczną dla koła kompresora.
Łożyska kulkowe
Łożyska kulkowe znajdują się w centralnym zespole obudowy i odpowiadają za utrzymanie płynności ruchu wirujących elementów turbiny (koła sprężarki i wału turbiny). Łożyska kulkowe stanowią ostateczny "system wsparcia" dla turbosprężarki.
Koło kompresora
Gdy turbina wytwarza wystarczające ciśnienie i siłę do obracania się, koło sprężarki przejmuje ją. Koło sprężarki jest napędzane przez koło turbiny. Jednak jego głównym zadaniem w całym procesie turbodoładowania jest transportowanie powietrza do silnika. Ta część nazywana jest "kompresorem", ponieważ właśnie to robi: spręża powietrze, aby uzyskać mocniejsze uderzenie. Jeśli turbina jest najważniejszą częścią turbosprężarki nr 1, to koło kompresora jest nr 1A.
Obudowa sprężarki
Drugi obracający się element turbosprężarki, turbina, otrzymuje swoją własną obudowę. Dlatego też inny obracający się element, koło sprężarki, również ma swoje miejsce, które można nazwać domem. A "dom" w tym przypadku to coś więcej niż cztery ściany i dach. Biorąc pod uwagę cały proces turbodoładowania, obudowa sprężarki jest końcowym wyjściem. Jej zadaniem jest zebranie sprężonego powietrza z koła kompresora i skierowanie go do silnika. Aby trafiło do silnika, obudowa sprężarki łączy się z kanałami silnika zwanymi "pionem intercoolera". W dolnej części obudowy sprężarki znajduje się duży otwór. Obudowa sprężarki ma zazwyczaj zaokrąglony kształt, podobny do ślimaka lub waltorni.
I oto masz to - wszystkie główne komponenty turbosprężarki wyjaśnione i schematycznie przedstawione dla lepszego zrozumienia, jak działa turbosprężarka. Mamy nadzieję, że ten wpis na blogu daje Ci solidną podstawę wiedzy - i jak widać, po rozbiciu wszystkiego na poszczególne elementy, znacznie łatwiej jest zrozumieć duży obraz.
BuyAutoParts.com jest doskonałym miejscem, aby rozpocząć swój kolejny projekt wymiany turbosprężarki. Posiadamy szeroką gamę turbosprężarek dla samochodów z istniejącą turbosprężarką. Każda turbosprężarka, którą sprzedajemy jest objęta roczną gwarancją i jest gwarantowanym dokładnym dopasowaniem.
Aby porozmawiać z ekspertem od turbosprężarek BAP, zadzwoń do nas pod numer (888) 907-7225. Nasza strona kontaktowa ma funkcję czatu, a także możesz wysłać nam wiadomość e-mail na adres [email protected].
Napisany przez Dara Greaney