Mechanika 101: Co to jest alternator?

image

Zapytaj przypadkowego entuzjastę motoryzacji, czym jest alternator, a otrzymasz jedną z pięciu poniższych odpowiedzi:

1) "To rodzaj akumulatora".

2) "Zasilają samochód".

3) "Uruchamia jeden z tych pasków wewnątrz silnika".

4) "Czy to nie jest to samo co bateria?"

5) "Szczerze mówiąc, nie mam pojęcia."

Technicznie rzecz biorąc, tylko #3 jest poprawny. Można twierdzić, że # 1 ma w sobie trochę prawdy. A najtrafniejszą odpowiedzią dla większości ludzi jest prawdopodobnie #5. Pomimo tego, co myślą, że jest, nawet tak zwani mechanicy weekendowi nie potrafią zidentyfikować głównej funkcji alternatora. Mimo, że alternator znajduje się z przodu silnika samochodu, zwykle w zasięgu wzroku, nadal jest powszechnie niezrozumiały. W rezultacie, podczas diagnozowania problemów związanych z zasilaniem, często jest mylony z akumulatorem.

Jeśli jest jakiś element silnika, który nie potrzebuje dodatkowych niejasności, to jest nim alternator. Z naszej perspektywy tutaj w BuyAutoParts.com, najlepszym sposobem na opisanie alternatora jest podzielenie zadania na 3 różne pytania: czym jest, co robi i jak odnosi się do innych komponentów samochodu.

Alternator: Główna definicja

Alternator jest prawdziwą siłą napędową Twojego silnika, jego źródłem energii dla wszystkich komponentów elektrycznych. Wiele osób uważa, że akumulator jest odpowiedzialny za to, że światła są włączone, radio gra, a kierunkowskazy działają prawidłowo, i jest to częściowo prawda. Akumulator rzeczywiście zasila układ elektryczny Twojego samochodu.

Jednak bez alternatora, który zapewnia stałe ładowanie, Twój akumulator wytrzymałby tylko kilka minut - nawet w pełni naładowany, nowy akumulator. Innym sposobem na zdefiniowanie alternatora jest zrozumienie jego nazwy. Element ten wytwarza "zmienny" prąd elektryczny z wału korbowego silnika, a następnie przesyła tę energię elektryczną do akumulatora.

Alternator: Funkcja

Jeśli czytałeś między wierszami w ostatniej części, prawdopodobnie znasz już główną funkcję alternatora. W skrócie, głównym zadaniem alternatora jest ładowanie akumulatora podczas pracy silnika. Osiąga to poprzez przekształcenie energii mechanicznej silnika w energię elektryczną.

Przyjrzyjmy się wnętrzu typowego alternatora. Dwa podstawowe elementy wewnętrzne to wirnik i stojan. Kiedy wirnik się obraca (dzięki wałowi korbowemu silnika), oddziałuje na stojan, wytwarzając energię elektryczną AC (prąd zmienny), która jest następnie przekazywana do akumulatora. Cóż, nie bezpośrednio do akumulatora - regulator napięcia pełni rolę "pośrednika", który dba o to, aby akumulator nie był przeciążony zbyt dużą ilością energii. Prąd zmienny jest również przekształcany z powrotem w energię prądu stałego (DC).

Jako ciekawy historyczny side note, alternatory były znane jako "generatory". Te generatory produkowały prąd stały (direct current). Jednak w ciągu ostatnich 30-40 lat większość samochodów używała alternatorów, ponieważ prąd zmienny jest lepiej dostosowany do obsługi znacznych wymagań nowoczesnych samochodów, takich jak podgrzewane lusterka, elektryczne okna, bardziej wytrzymałe systemy klimatyzacji, elementy nawigacji i wiele innych.

Właściciele klasycznych samochodów znają termin "DC dynamo generators" lub "DC dynamos". Praktycznie każdy samochód wyprodukowany do lat 50-tych nie posiadał alternatorów - zamiast nich wykorzystywał prądnice prądu stałego. Nowoczesne samochody nadal wykorzystują prąd stały, ale konwersja prądu przemiennego na prąd stały pomaga wszystkim działać bardziej efektywnie; w starych dobrych czasach, żaden prąd przemienny nie był generowany wewnątrz silników samochodowych.

Alternator: Związek z samochodem i komponentami silnika

Wał korbowy napędzany przez silnik uruchamia alternator. Jest to część "energii mechanicznej" równania konwersji, które omówiliśmy powyżej (energia mechaniczna --> energia elektryczna --> moc niezbędna do naładowania akumulatora). Pasek napędowy silnika jest używany do zasilania wirnika alternatora - kiedy wał korbowy silnika obraca się, pasek podobnie obraca się, aby poruszać wirnik. Jest to w zasadzie prawidłowa reakcja #3, o której mówiliśmy na początku bloga.

Urządzenie zwane regulatorem ściśle monitoruje moc przechodzącą z alternatora do akumulatora. Jeśli bateria ma wystarczającą moc, regulator zmniejszy moc alternatora. I odwrotnie, gdy akumulator wymaga nieco więcej soku, regulator zwiększa moc alternatora.

Pośrednio, alternator wpływa na cały układ elektryczny samochodu. Obejmuje to, ale nie jest ograniczone do:

-wycieraczki przedniej szyby

-reflektory

-lusterka elektryczne

-Radio

-Wyłącznik zapłonu

-Rozrusznik

-System nawigacji

-Odmrażacz

-Grzejniki siedzeń

-System klimatyzacji

-I wiele więcej

Jak widać, alternator jest kluczowym elementem, który sprawia, że wszystko w Twoim samochodzie działa sprawnie - a dokładniej, że wszystko w Twoim samochodzie działa, kropka.

Bez alternatora, Twój samochód jest szybko na drodze do nikąd; może tylko pracować na zasilaniu z akumulatora przez tak długo. (Jeśli potrzebujesz alternatora, BuyAutoParts.com jest jedynym źródłem, którego potrzebujesz. Nasze przystępne cenowo alternatory o jakości OEM oferują wyjątkowe właściwości użytkowe w odpowiedniej cenie. W garażu BAP znajduje się obecnie ponad 1000 alternatorów, więc na pewno znajdziesz to, czego szukasz. A dzięki naszemu usprawnionemu i łatwemu w użyciu procesowi wyboru, możesz szybko znaleźć i wybrać alternator do swojego samochodu. Po co płacić drogie koszty pracy swojemu mechanikowi? Idź drogą majsterkowania z BuyAutoParts.com - nie tylko zaoszczędzisz pieniądze, ale zyskasz pewność i spokój ducha, wiedząc, że Twój nowy alternator został zainstalowany we właściwy sposób. Aby uzyskać kompleksowe podejście do wyboru odpowiedniego alternatora, nie przegap naszego przewodnika kupującego Alternator How-To.

Mamy nadzieję, że ten blog pomoże oczyścić mgłę z wszystkich rzeczy związanych z alternatorem. Jeśli masz jakieś uwagi lub pytania, daj nam znać - zawsze uwielbiamy słuchać naszych klientów.

Napisane przez Dara Greaney