Wybuch z przeszłości: Chevrolet Monza

image
Od czasu do czasu natrafiam na wymarłe modele samochodów, o których nigdy wcześniej nie słyszałem. Kiedy mi się to zdarza, szukam ich w Google, aby zobaczyć, jak wyglądały, i najczęściej nie jestem pod wrażeniem. To ma sens; jest powód, dla którego tych modeli już nie ma! Aż do niedawna, kiedy sprawdziłem Chevroleta Monza i zostałem zaskoczony faktem, że model ten przetrwał tylko 6 marnych lat modelowych 1975-1980. Chcąc naprawić zło, jakie popełniła firma GM, wypuszczając Chevroleta Monza na rynek, postanowiłem napisać post o wszystkim, co może Cię zainteresować w Chevrolecie Monza. Lata modelowe Chevrolet Monza był sprzedawany w Stanach Zjednoczonych w latach 1975-1980. Produkcja rozpoczęła się w 1974 roku i trwała do 1980 roku. Monza miała kilka wersji nadwozia: 2-drzwiowy hatchback, 2-drzwiowe coupe, 2-drzwiowy hatchback i 2-drzwiowy kombi. Wielkości silników wahały się od 2,3 l4 do 5,7 l V8. Dostępne były 3-, 4- i 5-biegowe skrzynie manualne oraz 3-biegowy automat. Monza była sportowym następcą Chevroleta Vegi, a jej nadwozie przypominało Vegę ubraną na wieczorne wyjście do miasta. W pewnym sensie właśnie dlatego Monza podoba mi się bardziej niż podobne modele z tamtych czasów; ma w sobie klimat dyskotekowej imprezy z lat 70. Kontrowersje wokół silnika Pierwotnie w pierwszym modelu Monzy miał być zastosowany silnik rotacyjny GM-Wankla, ale problemy z wydajnością paliwową tego silnika spowodowały, że GM zrezygnowało z tych planów. Silnik rotacyjny Wankla to rodzaj silnika spalinowego, w którym do zamiany ciśnienia na ruch obrotowy wykorzystuje się konstrukcję obrotową. Zaletami tego typu silnika są prostota, płynność, zwartość i wysoka liczba obrotów na minutę. GM postanowiło zrezygnować z planów wprowadzenia tego silnika po tym, jak bojkot arabskiej ropy naftowej na początku lat 70. spowodował w Stanach Zjednoczonych zaniepokojenie opinii publicznej cenami benzyny. Monza 2 2 z 1975 r. została w całości zaprojektowana z myślą o silniku rotacyjnym GM-Wankel. Kiedy GM zrezygnowało z tych planów, zastąpiło silnik Wankla w modelu 2 2 oszczędnym silnikiem V8 o pojemności 4,3 l. Życie modelu To sportowe coupe zostało wprowadzone w połowie lat 70-tych, aby konkurować z innymi sportowymi coupe, takimi jak Mustang II. Warianty nadwozia w GM obejmowały modele Buick Skyhawk, Oldsmobile Starfire i Pontiac Sunbird. W 1975 r. Monza 2 2 zdobyła nagrodę "Car of the Year" magazynu Motor Trend. W ciągu sześciu lat produkcji modelu Monza sprzedano łącznie 731 504 egzemplarzy. Niestety, w 1980 roku Chevrolet zdecydował, że miejsce Chevroleta na rynku sportowych coupe zajmą Camaro i Citation X-11. Chevrolet Monza został wycofany z produkcji przez GM w 1980 roku i obecnie Monza jest tylko przypadkowym modelem samochodu, który pojawia się raz na jakiś czas. Jedyne, co możemy teraz zrobić, to obejrzeć więcej zdjęć nieistniejącej już Monzy i zastanowić się, jak wyglądałaby, gdyby nadal istniała: http://ow.ly/qP1cB http://ow.ly/qP1mN http://ow.ly/qP1t4 W ramach powracającego czwartku, czy macie jeszcze jakieś wymarłe modele, które chcielibyście, aby nadal istniały? Jeśli tak, pamiętaj, aby skomentować to poniżej lub na naszych stronach w mediach społecznościowych!