Na zewnątrz jest gorąco. Wsiadasz do samochodu i odpalasz silnik. Jest zbyt gorąco, aby opuścić szyby - to zdecydowanie dzień dla klimatyzacji. Naciskasz przycisk A/C i w ciągu kilku sekund zimne powietrze rozchodzi się po całym samochodzie. Nie minęła nawet minuta, a cała kabina samochodu jest chłodna i komfortowa.
Coś jak magia, prawda? Nie do końca. System klimatyzacji Twojego samochodu działa w oparciu o kilka zasad wymiany ciepła, idealną ilość czynnika chłodniczego i trochę starej, dobrej nauki. Klimatyzacja jest obecnie dostępna w prawie każdym nowym samochodzie i trudno uwierzyć, że kiedyś była luksusem. Jeśli kupiłeś samochód w latach 80. ubiegłego wieku, klimatyzacja nie była standardowym wyposażeniem, zwłaszcza w oszczędnych samochodach kompaktowych. Jeśli chciałeś się ochłodzić, opuszczałeś okna (najprawdopodobniej za pomocą klamki; elektryczne okna również nie były rzadkością) i jechałeś autostradą, mając nadzieję na osiągnięcie co najmniej 55 MPH. A jeśli zdarzyło ci się utknąć w korku... cóż, przygotowałeś się na nadchodzącą sesję gorącego potu. Ahh, stare dobre czasy (koszule przyklejone do pleców, plamy pod pachami i inne radosne relikty z przeszłości).
Mimo że klimatyzacja jest praktycznie w każdym samochodzie na drodze, wciąż jest źle rozumiana. Większość ludzi nie jest świadoma podstawowych elementów i działania swojego systemu klimatyzacji. A klimatyzacja jest jedną z tych funkcji samochodu, które uważa się za oczywiste, aż do momentu, gdy przestaje działać. W związku z tym na tym blogu skupimy się na dwóch głównych elementach samochodowego układu klimatyzacji: sprężarce i skraplaczu. Przyjrzymy się każdej z ich ról w dostarczaniu zimnego powietrza do samochodu, a także zbadamy różnice między nimi.
Najpierw krótki wstęp na temat tego, co robi typowy układ klimatyzacji:
1.Czynnik chłodniczy jest sprężany, co powoduje wzrost temperatury czynnika chłodniczego.
2.Czynnik chłodniczy przepływa przez skraplacz, gdzie rozpoczyna się proces chłodzenia. Jest to kluczowy etap procesu. To właśnie wtedy gazowy czynnik chłodniczy zostaje przekształcony w ciekły czynnik chłodniczy.
3.Czynnik chłodniczy jest przekazywany do odbiornika w celu przefiltrowania. Brud, kurz i inne zanieczyszczenia są usuwane z czynnika chłodniczego.
4.Po odbiorniku, czynnik chłodniczy trafia do zaworu rozprężnego, zmniejszając zarówno temperaturę jak i ciśnienie.
5.W końcu parownik zabiera przetworzony czynnik chłodniczy do chłodnego, osuszonego stanu, który jest gotowy do wnętrza Twojego samochodu.
6.System dmuchawy rozprowadza czynnik chłodniczy w celu schłodzenia samochodu.
Sprężarka AC
Kroki 1 i 2 rozpoczynają cały proces. Być może dwie najważniejsze części systemu klimatyzacji Twojego samochodu, sprężarka i skraplacz, są krytyczne dla początkowego przetwarzania czynnika chłodniczego. Bez tych dwóch części, system klimatyzacji Twojego samochodu nigdy nie wypompowałby zimnego, suchego powietrza.
Główna różnica pomiędzy sprężarką i skraplaczem jest wskazana odpowiednio przez ich nazwy. W skrócie, sprężarka spręża, a skraplacz skrapla. Przetwarzają one dokładnie to samo: czynnik chłodniczy klimatyzacji. Jednak ich role są zupełnie inne.
Sprężarka "wyciska" gaz. Zasadniczo czynnik chłodniczy jest prasowany na płasko, aby przygotować się do kroku 2. Traktuj sprężarkę klimatyzacji jako ostatecznego przygotowującego. Przygotowuje ona czynnik chłodniczy do wieloetapowego procesu, w wyniku którego samochód staje się chłodny. Należy pamiętać, że czynnik chłodniczy jest gazem w trakcie podróży przez sprężarkę - nadal jest to gaz, ale nieco zmieniony w celu przekształcenia go w ciekłą parę. W tym miejscu do gry wchodzi skraplacz.
Pomyśl o skraplaczu jak o prawdziwym transformatorze. Zmienia on gazowy czynnik chłodniczy w ciecz, która jest wykorzystywana w całym systemie klimatyzacji do produkcji zimnego powietrza. Skraplacz jest odpowiedzialny za przyjęcie gazu pod ciśnieniem ze sprężarki i zamianę go w ciekłą parę. To właśnie ta para, po przejściu przez wszystkie wymagane procesy filtrowania i chłodzenia, jest wykorzystywana jako klimatyzacja samochodowa.
Skraplacz AC
Chociaż sprężarka i skraplacz są oddzielnymi elementami, które mają różne zadania do wykonania, pracują razem, aby pomóc samochodowemu systemowi klimatyzacji wytwarzać zimne powietrze. Ponieważ znajdują się one obok siebie i są początkowymi elementami systemu klimatyzacji, ten "dynamiczny duet" jest czasami uważany za tę samą część! Co ciekawe, wiele osób uważa, że sprężarka wykonuje pracę skraplacza i na odwrót. Jest to powszechne błędne przekonanie, które tylko dodaje tajemniczości, która często otacza systemy klimatyzacji. Jeśli zaczniesz myśleć o klimatyzacji jako o skutecznej metodzie przekształcania (i przenoszenia) gazowego czynnika chłodniczego w bardziej użyteczną formę (chłodną ciekłą parę), ma to więcej sensu. Na początku proces ten wydaje się skomplikowany, ale gdy rozłożysz poszczególne etapy i zobaczysz, jak są one ze sobą powiązane (zwłaszcza skraplacz i sprężarka), łatwo jest zrozumieć system klimatyzacji. A mając do dyspozycji lepszą wiedzę, masz większe szanse na zdiagnozowanie problemu z klimatyzacją już na samym początku. Jest to niezwykle pomocne - a także pozwala zaoszczędzić czas!
Teraz, gdy już wiesz, jak różnią się od siebie sprężarki i skraplacze, może chciałbyś podjąć się projektu związanego z klimatyzacją. Oddanie samochodu do warsztatu w celu naprawy klimatyzacji może być kosztowne. Jeśli jeden pierścień uszczelniający lub uszczelka ulegnie uszkodzeniu w sprężarce, ustalenie, co jest nie tak, jest kosztownym procesem. A gdy problem zostanie zdiagnozowany, koszty robocizny mogą gwałtownie wzrosnąć. Jedno mądre rozwiązanie: kup sprężarkę lub skraplacz od BuyAutoParts.com. Z najlepszym wyborem części do klimatyzacji online (lub gdziekolwiek indziej), będziesz miał niezbędne narzędzia, aby wykonać pracę samodzielnie.
Zaoszczędź pieniądze i ciesz się osobistym poczuciem spełnienia z BuyAutoParts.com. Posiadamy skraplacze i sprężarki o dużym zapotrzebowaniu, wysokiej klasy, wszystkie zbudowane zgodnie ze specyfikacjami OEM, ale w przystępnej cenie, co zapewnia doskonałą wartość. W BAP zdajemy sobie sprawę, że jesteś gotowy zainwestować w siebie. Nasi klienci zapewniają postawę i umiejętności - my zapewniamy najlepsze dostępne części samochodowe, wspierane przez najlepszą obsługę klienta w branży.
Aby porozmawiać ze specjalistą BuyAutoParts.com o częściach do klimatyzacji, zadzwoń pod numer (888) 907-7225. Możemy pomóc Ci wybrać i zamówić skraplacz, sprężarkę, cewkę parownika lub inny istotny element klimatyzacji. Jeśli chodzi o wysokiej jakości akcesoria do klimatyzacji, jesteśmy dumni, że możemy być Twoim preferowanym partnerem w projekcie.
Napisane przez Dara Greaney