Ostateczny arkusz informacyjny na temat części zawieszenia

image

Słowa "zawieszenie samochodowe" zazwyczaj przywodzą na myśl obrazy wytrzymałych drążków skrętnych i sprężyn śrubowych, jednak większość ludzi nie wie, że układ zawieszenia samochodu jest w rzeczywistości częścią podwozia. Oznacza to, że zawieszenie jest nie tylko jedną z najważniejszych części samochodu, ale jest też nieustannie wystawiane na próbę podczas jazdy. Stan zawieszenia ma wpływ na wszystkie elementy samochodu, od opon po kierownicę. Ta informacja jest szczególnie przydatna w przypadku części zamiennych i napraw.

Jeśli nadal kręci się koła i nie można odróżnić belki skrętnej od rury wydechowej - zebraliśmy ostateczny cheat sheet na części zawieszenia!

Podstawowe części zawieszenia

Sprężyny powietrzne

Te cylindryczne komory powietrzne znajdujące się pomiędzy kołem a samochodem służą do równomiernego rozłożenia ciężaru na wszystkie opony. Przekłada się to na płynniejszą i bezpieczniejszą jazdę.

Drążki skrętne

Są to stalowe pręty, które działają jak sprężyny, przenosząc ruch pojazdu na całą swoją długość.

Sprężyny śrubowe

Są to prawdopodobnie najłatwiej rozpoznawalne elementy zawieszenia samochodu - większość z nas widziała duże ciężarówki jadące autostradą, których sprężyny są na tyle duże, że mogą służyć za siłownię! Sprężyny te pochłaniają wstrząsy, rozszerzając się i ściskając w zależności od warunków terenowych.

Sprężyny piórowe

Chociaż większość samochodów osobowych nie używa resorów piórowych, można je nadal znaleźć w większych ciężarówkach. Sprężyny piórowe to cienkie łukowate odcinki stali sprężynowej. Cięższe pojazdy często mają kilka liści ułożonych jeden na drugim, aby zapewnić odpowiednią sprężystość.

Inne elementy wpływające na zawieszenie

Rama

Tak, cała rama. Przeciążenie ramy oznacza, że zbyt duży ciężar spoczywa na elementach nośnych samochodu, tj. na zawieszeniu.

Opony/koła

Ruch, który łagodzi zawieszenie, jest przenoszony przez koła - dlatego nierównomierne zużycie i inne nieprawidłowości w oponach są często oznaką uszkodzonego zawieszenia.

Układ kierowniczy

Inną potencjalną oznaką uszkodzonego zawieszenia lub nieprawidłowo ustawionego podwozia jest wyczuwalne stukanie kierownicy, zwłaszcza przy dużych prędkościach.

Wszystkie te części składają się na zdrowy układ zawieszenia i przyczyniają się do płynności i bezpieczeństwa jazdy. Aby uzyskać więcej informacji na temat wyboru odpowiednich części zawieszenia, jeśli chcesz wymienić lub ulepszyć swoje, zapoznaj się z naszymi poradnikami How To i Buyer's Guides!

Napisany przez Dara Greaney

Co to jest FICM?

Najnowsze artykuły

image

Diagnostyka czujnika masowego przepływu powietrza

image

Co to jest FICM?

image

Silnik czterocylindrowy

Popularne artykuły