Oglądałeś kiedyś stary film i zauważyłeś, że kierowca kręci kierownicą raz za razem, tylko po to, aby skręcić w prawo na światłach stopu? To dlatego, że ten samochód prawdopodobnie nie miał wspomagania kierownicy! Dziś uważamy za oczywiste, że nawet najstarsze samochody mają wspomaganie kierownicy. Przez większą część historii motoryzacji kierownica była obracana mechanicznie, co sprawiało, że szczególnie trudno było skręcać koła, gdy samochód całkowicie się zatrzymał, ponieważ tarcie walczyło z kierowcą o każdy obrócony stopień.
Pierwsze komercyjne wspomaganie kierownicy zostało udostępnione przez firmę Chrysler w 1951 r., jednak pierwszy patent na wspomaganie kierownicy pojawił się w 1876 r., a w 1902 r. Frederick W. Lanchester udoskonalił go, wprowadzając wersję hydrauliczną. Wszystkie te projekty okazały się nieskuteczne, ponieważ żaden z nich nie został przyjęty przez kilku ówczesnych producentów samochodów.
Dopiero w latach dwudziestych narodziły się prototypy późniejszych wersji układu wspomagania kierownicy. Francis Davis wynalazł pierwszy układ kierowniczy ze wspomaganiem, który został zamontowany w samochodzie. W rzeczywistości układ zastosowany przez firmę Chrysler w 1951 r. w dużej mierze opierał się na modelu Davisa.
Prawdziwa użyteczność wspomagania kierownicy nie została w pełni ujawniona aż do II wojny światowej, kiedy to patenty Davisa na wspomaganie kierownicy zostały wykorzystane do odciążenia ciężkich maszyn wojennych, takich jak pojazdy opancerzone. Jak w przypadku większości wynalazków o zastosowaniu militarnym, konieczność walki sprawiła, że raczkująca technologia zyskała na znaczeniu. Do końca wojny ponad 10 000 pojazdów przemierzało pola bitew na całym świecie, korzystając ze wspomagania układu kierowniczego.
Po drugiej wojnie światowej Chrysler stał się orędownikiem tej technologii, a do 1953 r. ponad 1 milion pojazdów wyposażonych było we wspomaganie kierownicy. Pomimo wszechobecności tej technologii, nie wszystkie układy wspomagania kierownicy są sobie równe! W rzeczywistości, wraz z wprowadzeniem technologii elektronicznych i wielostopniowych, w ciągu ostatnich 10 lat dokonał się ogromny postęp w technologii układów kierowniczych, a takie firmy jak Citroen, Toyota i Honda również opublikowały patenty związane ze wspomaganiem układu kierowniczego.
Przebyliśmy długą drogę od kierownic zasilanych podciśnieniowo, a nawet od maszyn rolniczych używanych pierwotnie jako mechanizmy kierownicze. Kiedy więc następnym razem będziesz mógł szybko skręcić koła, aby ominąć coś na swojej drodze, pamiętaj, aby podziękować Francisowi Davisowi - ojcu nowoczesnego wspomagania kierownicy!
Napisała Dara Greaney