Anatomia samochodu 101: Tłumik - cechy, funkcje i podstawowe znaczenie

image

Tłumik - to ostatni element układu wydechowego, ale pierwszy w sercach wielu "modowych wariatów". Zawsze słychać go przed wzrokiem (chyba, że Twój tłumik jest naprawdę cichy), typowy tłumik wykonuje swoją pracę po cichu i, dosłownie, pod radarem. Tak bardzo pod radarem, że ledwo widać go na drodze.

Ten nieśpiewający bohater - pamiętaj, że nie powinien śpiewać - jest na drodze z jednego powodu: aby utrzymać dźwięk podwozia Twojego samochodu w ciszy. Spoczywa na nim również ogromna odpowiedzialność. Tłumik jest ostatecznym filtrem końcowym. Jak ważny jest tłumik? Cóż, rozważ jego pozycję w wielkim planie rzeczy. Jest to ostatni element zanim wszystkie "wejścia" Twojego samochodu staną się "wyjściami".

Wszystko, co trafia do tłumika: wysoce skoncentrowana mieszanka paliwa, spalin i innych dziwnych substancji, a wszystko to jest przetwarzane, rafinowane, filtrowane, mieszane i wyrzucane przez obszerny (i czasami mylący) zestaw kolektorów, armatury, węży, cylindrów, katalizatorów i innych części.

A po drugiej stronie tłumika: Matka Natura.

Tłumik jest jednym z najczęściej zmienianych, poprawianych, modyfikowanych, przenoszonych, przeprojektowywanych, ustawianych, naprawianych i gotowych na wszystko elementów. Eksperci lubią projektować tłumiki, a nawet amatorzy nie boją się bawić pozycją i wydajnością tłumika. Modyfikacje tłumików nie dotyczą tylko dźwięku; istnieją pewne zmiany, które mogą faktycznie zwiększyć moc Twojego samochodu i wydajność silnika, tylko poprzez zmianę kilku wybranych cech!

Są one dostępne w niemal nieograniczonej gamie dźwięków, częstotliwości i tonów. Ten wypasiony Civic na ulicy może być prawdopodobnie słyszany z odległości pół mili. Jest też Buick babci, z tłumikiem zaprojektowanym tak, aby stłumić najmniejszy ślad nieprzyjemnego hałasu. I nie mówimy tu nawet o motocyklach; niektóre Harleye i podobne motocykle wydają się nie mieć nic wspólnego z tłumikiem.

Ale co właściwie robi tłumik? I pomijając jego funkcję, jak ważny jest tłumik dla osiągów Twojego samochodu?

Funkcja

Mówiąc najprościej, tłumik tłumi hałas spalin. Tłumik jest jednym z niewielu elementów samochodu, którego awaria powoduje, że od razu wiadomo, na czym polega problem. Wnętrze tłumika to skomplikowana sieć rur i perforowanego metalu - dla osoby postronnej wygląda to dość prosto. Jednak w typowym tłumiku kryje się poważna inżynieria akustyczna. Geniusz konstrukcji tłumika polega na tym, że przyjmuje on fale dźwiękowe silnika i odbija je od siebie (oraz odchyla), aby wyeliminować hałas.

Sam hałas wiąże się z ciśnieniem powietrza. Ciąg wytwarzany przez wydech Twojego silnika to ciasno upakowane fale ciśnieniowe, które są emitowane przez charakterystykę wysokiego i niskiego ciśnienia. Fale dźwiękowe przechodzą przez wydech Twojego samochodu szybciej niż rzeczywisty gaz i spaliny.

Prędkość i częstotliwość tych impulsów są tym, co faktycznie słyszysz, gdy samochód pracuje. Fale o wyższej częstotliwości wytwarzają ostrzejsze wrażenia dźwiękowe, podczas gdy niższe częstotliwości są trudniejsze do wykrycia. Zapewniamy, że bez tłumika, Twój samochód będzie produkował śmiałe i odważne dudniące fale dźwiękowe, które nie tylko Ty usłyszysz, ale także ludzie na ulicy!

Brzmi to jak trudny problem - fale dźwiękowe, wysokie częstotliwości, gazy i wszelkiego rodzaju elementy zmierzające do tłumika. Jak tłumik "tłumi" dźwięk? Zderzając fale dźwiękowe ze sobą. W połączeniu, wiele fal dźwiękowych zwiększa ogólny hałas. Jednak wnętrze tłumika - poprzez labirynt perforowanej blachy, o którym mówiliśmy wcześniej - wytwarza nowe fale dźwiękowe, które równoważą istniejące fale. To zjawisko jest często nazywane "poza fazą" - to znaczy, że fale dźwiękowe systemu są całkowicie przeciwne. Gdy tak się dzieje, dźwięk sam się znosi.

Kiedy dźwięk dostaje się do tłumika, jest kierowany do rezonatora. Komora ta rozpoczyna proces "odbijania się", aby rozpocząć eliminację fal dźwiękowych. Zaprojektowany, aby pracować najlepiej z maksymalnym dźwiękiem, rezonator nadal wykonuje dobrą robotę, biorąc to, co jest mu dane i odpowiednio odbijając fale dźwiękowe. Rezonator jest "mięsem i ziemniakami" Twojego tłumika; w rzeczywistości, gdy rezonator ulega awarii w jakikolwiek sposób, jest to główne źródło większości problemów z tłumikiem.

Oprócz rezonatora, powłoka tłumika również pomaga w tłumieniu i wytłumianiu dźwięku. Korpus tłumika składa się z cienkiej warstwy metalu wewnątrz i na zewnątrz, z szerszą warstwą metalu pomiędzy nimi. Gdyby tłumik był tylko jedną metalową komorą, wszystkie te wewnętrzne rurki (w tym rezonator) mogłyby wykonać najlepszą możliwą pracę, ale i tak nie miałoby to znaczenia - hałas spalin byłby nadal znaczący. Kolejnym drobnym szczegółem (a właściwie tysiącem drobnych szczegółów) są otwory w wewnętrznych rurkach biegnących do i z głównej komory wewnętrznej. Działając jako zawór nadciśnieniowy, perforacje te zarówno tłumią ogólny dźwięk, jak i wytwarzają fale tłumiące hałas, choć na znacznie mniejszą skalę niż rezonator.

Fundamentalne znaczenie

Dobrą miarą wartości części samochodowych jest "współczynnik braku". Wybierz dowolną część i zabierz ją ze swojego samochodu. Na przykład, wyobraź sobie swój samochód bez lusterka po stronie pasażera. Bez niego mógłbyś nadal jeździć, choć prawdopodobnie nie byłoby to tak bezpieczne. Tak więc ta część jest ważna, ale na pewno nie niezbędna do prowadzenia samochodu. Teraz zajmijmy się tłumikiem. Usuń tłumik od spodu, a zostaniesz z szumiącym, dudniącym, bardzo głośnym samochodem. Czy Twój samochód nadal będzie jeździł? Oczywiście - w rzeczywistości wiele samochodów wyścigowych jest produkowanych tak, aby mogły jeździć bez tłumika.

Ale czy warto nim jeździć? Po pierwsze, hałas rozprasza uwagę innych kierowców. Po drugie, brak tłumika oznacza więcej szkodliwych spalin. Nie jest to do końca złe, ponieważ katalizator zazwyczaj wyłapuje wszystkie szkodliwe substancje. Fakt pozostaje faktem: tłumik jest ważnym elementem wpływającym na ogólną wydajność samochodu.

Instalacja nowego tłumika może być wykonana w kilka godzin; wszystko czego potrzebujesz to odpowiednie narzędzia, trochę dodatkowego czasu i właściwa część. W tym miejscu BuyAutoParts.com może pomóc. Nasze zasoby obejmują jedne z najlepszych tłumików i związanych z nimi elementów, jakie można znaleźć w Internecie lub gdziekolwiek indziej. Mamy wydajne tłumiki, kompletne układy wydechowe, części wydechowe cat back i wiele innych. Aby porozmawiać ze specjalistą od tłumików BAP, zadzwoń pod numer (888) 907-7225. Możesz też porozmawiać w czasie rzeczywistym z naszym zespołem obsługi klienta, uzyskać wycenę i wiele więcej na naszej stronie kontaktowej.

Mamy nadzieję, że ten artykuł wyeliminował wiele hałasu i zamieszania związanego z tym, czym są tłumiki i jaki mają wpływ na Twój układ wydechowy. Dziękujemy za odwiedziny. Kiedy będziesz gotowy do podjęcia projektu wymiany tłumika, BAP jest tu dla Ciebie.

Napisane przez Dara Greaney

Co to jest FICM?

Najnowsze artykuły

image

Diagnostyka czujnika masowego przepływu powietrza

image

Co to jest FICM?

image

Silnik czterocylindrowy

Popularne artykuły