Przebita opona to jedna z najczęstszych awarii, jakie przytrafiają się kierowcom na drodze. Jazda z przebitą oponą jest niebezpieczna, dlatego należy jak najszybciej uporać się z tym problemem. Już sama konieczność zjechania na pobocze i włączenia świateł awaryjnych jest dość stresująca. Po tym kierowca ma kilka możliwości. Pierwszą z nich jest próba samodzielnego poradzenia sobie z przebitą oponą, czyli po prostu samodzielna wymiana koła. Drugą opcją jest wezwanie specjalisty, który przeprowadza mobilną wulkanizację. Trzecią opcją jest zamówienie pomocy drogowej w postaci lawety. Wszystkie te rozwiązania mają jednak swoje dobre i złe strony. I tak samodzielna wymiana koła wiąże się z koniecznością posiadania pewnych umiejętności, których często brakuje młodym kierowcom. Z kolei oczekiwanie na specjalistę od wulkanizacji czy lawetę trwa czasem dłużej niż byśmy chcieli. Przyjrzymy się jeszcze innym zaletom i wadom wyżej wymienionych rozwiązań.
Zdecydowanie warto posiadać umiejętność wykonywania nawet najbardziej podstawowych napraw w swoim samochodzie. Jedną z nich jest właśnie wymiana koła. W sytuacji, gdy zauważymy, że opona w naszym pojeździe jest przebita, a niestety będziemy mieli rozładowany telefon, będziemy skazani tylko na siebie. W takiej sytuacji będziemy potrzebować:
Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów uniemożliwia samodzielną zmianę koła. W takim przypadku należy wezwać pomoc drogową.
Jeśli z różnych powodów nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z wymianą przebitej opony, należy wezwać pomoc drogową. Może to być specjalista zajmujący się mobilną wulkanizacją lub laweta. Wezwanie specjalisty najczęściej spowoduje, że po kilkudziesięciu minutach będziemy mogli kontynuować podróż i czuć się w pełni bezpiecznie. Opona zostanie wymieniona lub naprawiona w zależności od potrzeb. Wezwanie lawety wiąże się z tym, że na rozwiązanie problemu będziemy musieli czekać znacznie dłużej. Poza tym, zwykle kosztuje to mniej niż wezwanie specjalisty. Dodatkowo, gdy wulkanizator nie będzie w stanie poradzić sobie z usterką, zamówienie lawety stanie się koniecznością.
Należy jednak pamiętać, że uszkodzona opona nie zawsze jest równoznaczna z koniecznością jej wymiany. Czasami wystarczy naprawa. Jak jednak stwierdzić, kiedy opona wymaga wymiany, a kiedy wystarczy ją naprawić? Nie jest to skomplikowane. Uszkodzenia opon dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich to uszkodzenia boku opony, których zazwyczaj nie da się naprawić (dlatego konieczna jest jej wymiana). Drugą grupę stanowią uszkodzenia czoła bieżnika, które zazwyczaj są naprawialne (wymiana nie jest więc konieczna). Uszkodzenia boku opony powstają najczęściej w wyniku silnego uderzenia opony w ostrą krawędź, np. wysoki krawężnik lub dziurę. Z kolei uszkodzenia czoła bieżnika to głównie punktowe przypalenia, nierównomierne zużycie bieżnika lub nienaturalne zużycie bieżnika. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, że pierwsza grupa to sytuacje, które wymagają wymiany opony, a druga to przypadki, w których wystarczy tylko naprawa lub opona może być dalej użytkowana.
Zmiana koła jest zazwyczaj konieczna, gdy:
Wymiana koła zazwyczaj nie jest konieczna, a wystarczy je naprawić, jeśli:
Istnieją trzy podstawowe zasady dotyczące tego, kiedy wymieniać, a kiedy naprawiać koło. Pierwsza z nich mówi, że nie należy naprawiać opon, które mają wysokie indeksy prędkości (wysoki indeks to taki, który przekracza 240 kilometrów na godzinę). Druga zasada dotyczy tak zwanych "bąbelków" na boku felgi - gdy się pojawią, opona nie może być dłużej używana. Trzecia i ostatnia zasada mówi o tym, że naprawiać można tylko drobne uszkodzenia koła, czyli przebicia. I tu z pomocą przychodzą zestawy naprawcze do pompowania kół. Nie wymagają one wzywania pomocy w postaci mobilnej wulkanizacji czy lawety. Ponadto mają one szereg innych zalet.