Przebita opona - co robić?

image

Przebita opona to jedna z najczęstszych awarii, jakie przytrafiają się kierowcom na drodze. Jazda z przebitą oponą jest niebezpieczna, dlatego należy jak najszybciej uporać się z tym problemem. Już sama konieczność zjechania na pobocze i włączenia świateł awaryjnych jest dość stresująca. Po tym kierowca ma kilka możliwości. Pierwszą z nich jest próba samodzielnego poradzenia sobie z przebitą oponą, czyli po prostu samodzielna wymiana koła. Drugą opcją jest wezwanie specjalisty, który przeprowadza mobilną wulkanizację. Trzecią opcją jest zamówienie pomocy drogowej w postaci lawety. Wszystkie te rozwiązania mają jednak swoje dobre i złe strony. I tak samodzielna wymiana koła wiąże się z koniecznością posiadania pewnych umiejętności, których często brakuje młodym kierowcom. Z kolei oczekiwanie na specjalistę od wulkanizacji czy lawetę trwa czasem dłużej niż byśmy chcieli. Przyjrzymy się jeszcze innym zaletom i wadom wyżej wymienionych rozwiązań.

Wymiana koła na własną rękę

Zdecydowanie warto posiadać umiejętność wykonywania nawet najbardziej podstawowych napraw w swoim samochodzie. Jedną z nich jest właśnie wymiana koła. W sytuacji, gdy zauważymy, że opona w naszym pojeździe jest przebita, a niestety będziemy mieli rozładowany telefon, będziemy skazani tylko na siebie. W takiej sytuacji będziemy potrzebować:

  • koło zapasowe lub koło zapasowe (tzw. "szosówka"),
  • klucz do kół,
  • podnośnik,
  • trójkąt ostrzegawczy,
  • kamizelka odblaskowa.

Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów uniemożliwia samodzielną zmianę koła. W takim przypadku należy wezwać pomoc drogową.

Wezwanie pomocy drogowej - mobilna wulkanizacja lub laweta

Jeśli z różnych powodów nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z wymianą przebitej opony, należy wezwać pomoc drogową. Może to być specjalista zajmujący się mobilną wulkanizacją lub laweta. Wezwanie specjalisty najczęściej spowoduje, że po kilkudziesięciu minutach będziemy mogli kontynuować podróż i czuć się w pełni bezpiecznie. Opona zostanie wymieniona lub naprawiona w zależności od potrzeb. Wezwanie lawety wiąże się z tym, że na rozwiązanie problemu będziemy musieli czekać znacznie dłużej. Poza tym, zwykle kosztuje to mniej niż wezwanie specjalisty. Dodatkowo, gdy wulkanizator nie będzie w stanie poradzić sobie z usterką, zamówienie lawety stanie się koniecznością.

Naprawa kół

Należy jednak pamiętać, że uszkodzona opona nie zawsze jest równoznaczna z koniecznością jej wymiany. Czasami wystarczy naprawa. Jak jednak stwierdzić, kiedy opona wymaga wymiany, a kiedy wystarczy ją naprawić? Nie jest to skomplikowane. Uszkodzenia opon dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich to uszkodzenia boku opony, których zazwyczaj nie da się naprawić (dlatego konieczna jest jej wymiana). Drugą grupę stanowią uszkodzenia czoła bieżnika, które zazwyczaj są naprawialne (wymiana nie jest więc konieczna). Uszkodzenia boku opony powstają najczęściej w wyniku silnego uderzenia opony w ostrą krawędź, np. wysoki krawężnik lub dziurę. Z kolei uszkodzenia czoła bieżnika to głównie punktowe przypalenia, nierównomierne zużycie bieżnika lub nienaturalne zużycie bieżnika. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, że pierwsza grupa to sytuacje, które wymagają wymiany opony, a druga to przypadki, w których wystarczy tylko naprawa lub opona może być dalej użytkowana.

opona

Kiedy konieczna jest zmiana koła?

Zmiana koła jest zazwyczaj konieczna, gdy:

  • na ścianie bocznej opony pojawiły się wybrzuszenia (taka opona utrzymuje ciśnienie, jednak jej bezawaryjne działanie jest tylko pozorne, bo przy większym obciążeniu może wybuchnąć);
  • na ścianie bocznej opony widoczne są przypominające nacięcia (głębokie nacięcia nie pozwalają na dalszą eksploatację opony, a płytkie nacięcia można naprawić, sklejając elementy stanowiące ubytki);
  • zużycie bieżnika jest nierównomierne (jest to najczęściej spowodowane nieodpowiednim ciśnieniem, skrzywieniem kół lub nieprawidłową geometrią zawieszenia; jeżeli różnice w głębokości bieżnika są niewielkie, można je naprawić za pomocą wulkanizatora, który wyrówna je poprzez obrót opon);
  • na oponie zachodzą zmiany starzeniowe (żywotność opony to 10 lat od daty produkcji, więc jeśli opona jest w wieku dwucyfrowym, należy ją wymienić, nawet jeśli ma dużo bieżnika);
  • nie da się wyważyć opony (nie da się wyważyć opony z jej uszkodzeniami, nawet jeśli uszkodzenia są niewidoczne gołym okiem, opona nie nadaje się do dalszego użytku).
     

Kiedy zmiana koła nie jest konieczna?

Wymiana koła zazwyczaj nie jest konieczna, a wystarczy je naprawić, jeśli:

  • na ścianie bocznej opony widoczne ślady przypominające otarcia (ślady te nie zagrażają bezpieczeństwu kierowcy, są jedynie defektem wizualnym);
  • na boku opony pojawiło się wgłębienie (w przeciwieństwie do wyżej wymienionych wybrzuszeń, wgłębienia nie są niebezpieczne, niektóre opony mają wgłębienia i jest to ich naturalna cecha);
  • opona ma punktowe przypalenia (takie przypalenia może łatwo naprawić wulkanizator lub kierowca z zestawem naprawczym, pod warunkiem, że przypalenia mają średnicę nie większą niż 5 milimetrów);
  • dochodzi do ząbkowania bieżnika (w tym przypadku szybciej zużywają się klocki od strony prowadzącej, ząbkowanie bieżnika nie wymaga wymiany opony, ale może być uciążliwe, bo powoduje duży hałas).

Wymiana i naprawa kół - podsumowanie

Istnieją trzy podstawowe zasady dotyczące tego, kiedy wymieniać, a kiedy naprawiać koło. Pierwsza z nich mówi, że nie należy naprawiać opon, które mają wysokie indeksy prędkości (wysoki indeks to taki, który przekracza 240 kilometrów na godzinę). Druga zasada dotyczy tak zwanych "bąbelków" na boku felgi - gdy się pojawią, opona nie może być dłużej używana. Trzecia i ostatnia zasada mówi o tym, że naprawiać można tylko drobne uszkodzenia koła, czyli przebicia. I tu z pomocą przychodzą zestawy naprawcze do pompowania kół. Nie wymagają one wzywania pomocy w postaci mobilnej wulkanizacji czy lawety. Ponadto mają one szereg innych zalet.

Jak temperatura wpływa na opony

Najnowsze artykuły

image

Diagnostyka czujnika masowego przepływu powietrza

image

Co to jest FICM?

image

Silnik czterocylindrowy

Popularne artykuły