Wiedz, kiedy wymienić amortyzatory, bo zrujnujesz swój samochód

image

Mimo że amortyzatory nie są najbardziej ekscytującym elementem samochodu, stanowią one istotną część układu, który zapewnia bezpieczeństwo Tobie i Twojemu samochodowi. Zorientowanie się, kiedy należy wymienić amortyzatory, jest łatwe, jeśli wiesz, na co zwracać uwagę. Złe amortyzatory są nie tylko szkodliwe dla Twojego samochodu, ale mogą również ograniczać ważne funkcje bezpieczeństwa pojazdu.

Po pierwsze, warto wiedzieć, jaka jest różnica między amortyzatorem a sprężyną. Większość ludzi używa tych słów zamiennie, ale są to dwie różne części. Amortyzator to rura hydrauliczna wypełniona płynem, który pomaga tłumić jazdę po nierównościach. Amortyzator pełni taką samą funkcję, z tą różnicą, że amortyzator podtrzymuje sprężynę, która utrzymuje ciężar pojazdu. Większość samochodów ma rozpórki z przodu i amortyzatory z tyłu, które podtrzymują sprężyny.

Oto objawy, które pomogą Ci rozpoznać, kiedy amortyzatory i rozpórki wymagają wymiany.

- Nadmierne podskakiwanie: Podczas pokonywania nierówności samochód odbija się jeszcze długo po zakończeniu jazdy po nierównej drodze.

- Kołysanie: Podczas wychodzenia z zakrętu samochód toczy się lub kołysze.

- Wycieki: Jeśli na amortyzatorze widoczny jest płyn, oznacza to, że część została uszkodzona i nie będzie działać tak wydajnie i bezpiecznie jak nowa.

- Stukanie: Uderzenie w dziurę lub nierówność powoduje głośny dźwięk stukania. Często jest to spowodowane uszkodzeniem gumowych ograniczników, które pomagają podeprzeć rozpórki i amortyzatory.

- Zatykanie nosa i przysiadanie: Jeśli przód samochodu nurkuje podczas hamowania, oznacza to, że amortyzatory lub rozpórki są uszkodzone. Dodatkowo możesz mieć uszkodzone amortyzatory, jeśli podczas przyspieszania samochód obniża się lub przykuca.

- Tłumienie drgań opon: Gdy samochód odbija się od podłoża bardziej niż zwykle, opony zużywają się nierównomiernie i przedwcześnie. Opony zaczną łysieć z powodu podskakiwania.

Zepsute amortyzatory z czasem obniżają komfort jazdy i bezpieczeństwo. Gdy samochód odbija się od podłoża, większy ciężar jest pochłaniany przez sprawne amortyzatory lub powoduje większe obciążenie innych części zawieszenia, co prowadzi do przedwczesnej awarii. Zmniejsza się kontrola nad samochodem na zakrętach, a samochód staje się mniej przewidywalny, co stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa. Hamowanie staje się mniej skuteczne, gdy opony nie są stale na drodze z powodu odbijania się od niej. Prowadzi to do zmniejszenia zdolności hamowania, a w konsekwencji do wydłużenia drogi hamowania, która ma kluczowe znaczenie w sytuacjach awaryjnych.

Tego wszystkiego można uniknąć, wykonując prostą kontrolę wzrokową i test odbicia.

1.Sprawdź, czy w amortyzatorach i poduszkach powietrznych nie ma wycieków lub wgnieceń.

2.Wykonaj próbę odbicia, mocno naciskając na każdy z narożników pojazdu. Jeśli samochód nadal będzie się podskakiwał, konieczna będzie wymiana amortyzatorów.

3.Sprawdź, czy opony nie są nadmiernie zużyte.

4.Sprawdź gumowe tuleje, ponieważ mogą być zużyte lub popękane, co prowadzi do większego obciążenia amortyzatorów i rozpórek.

Nie ryzykuj zrujnowania samochodu lub stworzenia niepotrzebnego zagrożenia dla bezpieczeństwa. Wiedz, na co zwrócić uwagę, gdy amortyzatory są niesprawne i wymień je. Niektóre osoby mogą chcieć kupić tylko jeden amortyzator, ale my zalecamy wymianę parami lub wszystkich czterech. Gdy jeden amortyzator lub rozpórka ulegnie uszkodzeniu, dodatkowe naprężenia prowadzą do szybszej awarii innych części. Jeśli jedna z przednich amortyzatorów ulegnie uszkodzeniu, zaplanuj wymianę obu, lewej i prawej, aby zachować spójność prowadzącą do bezpieczniejszej i bardziej przewidywalnej jazdy.

Wpisany przez Dara Greaney

Co to jest FICM?

Najnowsze artykuły

image

Diagnostyka czujnika masowego przepływu powietrza

image

Co to jest FICM?

image

Silnik czterocylindrowy

Popularne artykuły